W związku z niekorzystnymi dla polskiego płetwonurkowania poprawkami do ustawy o kulturze fizycznej i ustawy o zegludze sródladowej, uchwalonymi przez sejmową Komisję Kultury Fizycznej i Sportu, Zarząd AKP AGH "Krab" po konsultacji z Krzysztofem Stefańskim (naszym doradcą w sprawach prawnych i zawiłych) postanowił wystosować do Sejmu RP petycję z prośbą o nieuchwalanie tej ustawy. Szczegóły opisane przez Krzysia Stefańskiego zamieszczam poniżej.
Zwracamy się jednakże do wszystkich członków Klubu i nie tylko, którym leży na sercu dobro nurkowania (oraz grubość ich portfeli) o podejście do magazynu z dowodem osobistym i podpisanie petycji.
Czekamy na Was w środę 13.04 i piątek 15.04 w godzinach 19-21. Czas nagli!!!!!
18.02.2005 r. Sejm uchwalił zmianę do ustawy o kulturze fizycznej i ustawy o
żegludze śródlądowej.
Interesujące nas zmiany były takie:
eleó24) po art. 53a dodaje sie art. 53b i art. 53c w brzmieniu:
"Art. 53c. 1. Uprawianie pletwonurkowania wymaga posiadania odpowiednich
kwalifikacji potwierdzonych stosownym dokumentem oraz przestrzegania zasad
bezpieczenstwa.
2. Egzaminy stwierdzajace posiadanie odpowiednich kwalifikacji, niezbednych
do uprawiania pletwonurkowania, przeprowadza oraz stosowny dokument wydaje
wlasciwy polski zwiazek sportowy. Za przeprowadzenie egzaminu oraz za
czynnosci zwiazane z wydaniem dokumentu, o którym mowa w ust. 1, pobiera sie
oplate w wysokosci okreslonej w ust. 3; oplata ta stanowi dochód wlasciwego
polskiego zwiazku sportowego.
3. Wysokosc oplat, o których mowa w ust. 2, nie moze byc wyzsza niz:
1) 500 zl - w przypadku egzaminu stwierdzajacego posiadanie odpowiednich
kwalifikacji,
2) 150 zl - w przypadku wydania dokumentu, o którym mowa w ust. 1.
4. Wlasciwy polski zwiazek sportowy prowadzi ewidencje wydanych dokumentów,
o których mowa w ust. 1.
5. Minister wlasciwy do spraw kultury fizycznej i sportu okresli, w drodze
rozporzadzenia:
1) kwalifikacje niezbedne do uprawiania pletwonurkowania, sposób i tryb
przeprowadzenia egzaminów, o których mowa w ust. 2, oraz zasady
bezpieczenstwa przy uprawianiu pletwonurkowania, uwzgledniajac rodzaje
stopni pletwonurkowych, wzory dokumentów stwierdzajacych uzyskanie
kwalifikacji oraz wynikajace z nich uprawnienia, a takze zasady uprawiania
pletwonurkowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez cudzoziemców,
2) wysokosc oplat za przeprowadzenie egzaminu na poszczególne rodzaje stopni
pletwonurkowych oraz za czynnosci zwiazane z wydaniem dokumentu, o którym
mowa w ust. 1, biorac pod uwage koszty poniesione przez wlasciwy polski
zwiazek sportowy.".
Krótko mówiąc - wprowadzono uprawnienia narodowe, zupełnie nieuznawane za
granicą.
Na szczęście Sentat 17.03.2005 r. wprowadził poprawki to tej ustawy.
poprawka nr 11:
eleó W art. 1 w pkt 24, art. 53c otrzymuje brzmienie:
"Art. 53c. 1. Uprawianie pletwonurkowania
wymaga posiadania odpowiednich kwalifikacji potwierdzonych stosownym
dokumentem oraz przestrzegania zasad bezpieczenstwa.
2. Dokumenty potwierdzajace uzyskane
kwalifikacje wydaja krajowe i zagraniczne szkoleniowe organizacje nurkowe.
Instruktorzy tych organizacji przeprowadzaja na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej szkolenia wedlug systemu szkolenia danej organizacji,
zatwierdzonego przez ministra wlasciwego do spraw kultury fizycznej i
sportu. System szkolenia powinien uwzgledniac stopnie wyszkolenia okreslone
w odpowiednich Polskich Normach dotyczacych pletwonurkowania.
3. Osoby posiadajace odpowiednie
kwalifikacje do uprawiania pletwonurkowania potwierdzone dokumentem wydanym
poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej moga uprawiac pletwonurkowanie na
terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie posiadanych kwalifikacji.
4. Minister wlasciwy do spraw kultury
fizycznej i sportu okresli, w drodze rozporzadzenia, zasady bezpieczenstwa
przy uprawianiu pletwonurkowania, biorac pod uwage odpowiednie Polskie Normy
dotyczace pletwonurkowania.";
i poprawka nr 16:
eleó W art. 5 dodaje sie ust. 5 w brzmieniu:
"5. Dotychczasowe przepisy wykonawcze w zakresie uprawiania
pletwonurkowania, wydane na podstawie art. 53 ust. 2 ustawy wymienionej w
art. 1, zachowuja moc do dnia wejscia w zycie nowych przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie art. 53c ust. 4 ustawy wymienionej w art. 1, nie
dluzej jednak niz przez okres 6 miesiecy od dnia wejscia w zycie ustawy.".
Poprawki te korzystne dla nas poszły do Komisji Kultury Fizycznej i Sportu
Sejmu w druku nr 3813.
Komisja miała się nimi zajmować 7.04., a Sejm dwa dniu później, ale chyba
nie mieli do tego głowy.
Tekst petycji
Sejm Rzeczypospolitej Polskiej
Komisja Kultury Fizycznej i Sportu
Szanowni Państwo,
W dniu 17 marca 2005 roku Senat uchwalił szereg poprawek do Ustawy o zmianie
ustawy o kulturze fizycznej i ustawy o żegludze śródlądowej - przekazane
zostały do Państwa Komisji w druku 3813. Dwie z tych poprawek dotyczą
płetwonurkowania. Są to poprawki nr 11 i 16.
Zwracamy się z gorącą prośbą o ich przyjęcie, czyli zarekomendowanie Sejmowi
ich nieodrzucania.
Poprawki te odzwierciedlają pierwotny zamysł Komisji, która przecież była
wnioskodawca tej Ustawy - by płetwonurkowanie nie było objęte specjalnymi
regulacjami. Zasada ta została naruszona w III czytaniu przez zgłoszenie i
przyjęcie wniosków mniejszości pomimo, iż w procesie konsultacji zarówno
przedstawiciele Ministerstwa Edukacji jak i organizacji nurkowych uzgodnili,
ze inne niż obecnie istniejące regulacje nie są konieczne.
Treść poprawek odzwierciedla istnienie odpowiednich Polskich Norm, które to
normy w sposób wystarczająco dokładny opisują zarówno proces szkoleniowy jak
i zasady bezpieczeństwa związane z uprawianiem tej formy aktywności
ruchowej. Normy te są jednobrzmiące z normami obowiązującymi we wszystkich
krajach Unii Europejskiej i w żadnym z jej krajów członkowskich nie
wprowadzano lex specjalis w tym zakresie.
Gdyby poprawki te zostały przez Sejm odrzucone - czyli pozostałyby regulacje
w treści uchwalonej przez Sejm - tu cytując za uzasadnieniem senackim z
druku 3813: "W wyniku wprowadzenia krajowych certyfikatów ich posiadacze
mogą być dyskryminowani finansowo na świecie, ponieważ nurek z nieznanym
certyfikatem jest zobowiązany do płatnego uczestnictwa w nurkowaniach
sprawdzających przed umożliwieniem mu uczestnictwa w nurkowaniach
normalnych". Dyskryminacja ta sięgać może dalej, gdyż kontynuacja szkolenia
opiera się miedzy innymi na wzajemnym uznawaniu dotychczas posiadanych przez
nurków stopni wyszkolenia przez istniejące organizacje szkoleniowe.
Kolejnym z argumentów za przyjęciem poprawek senackich jest fakt, iż gdyby
zostały one odrzucone - to ustawa byłaby "duchem" sprzeczna z idea wolnego
przepływu i świadczenia usług, to jest z idea jaka legła u podstaw Unii
Europejskiej. Kończąc - prosimy ponownie - nie odrzucajcie Pastwo poprawek
Senatu dotyczących płetwonurkowania.
Z poważaniem
Członkowie Akademickiego Klubu Podwodnego AGH „Krab” w Krakowie